Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Strategie pentru dezvoltarea învățămîntului vocațional/tehnic
15/01/2013 - 14:30

Proiectul Strategiei de Dezvoltare a învățămîntului vocațional/tehnic pentru anii 2013–2020 a fost aprobat de membrii Colegiului Ministerului Educației. Documentul urmează a fi discutat și aprobat în ședință de Guvern.

 

Strategia defineşte direcţiile prioritare de dezvoltare a sistemului de învăţămînt vocațional/tehnic din Republica Moldova, stabileşte obiectivele şi sarcinile pe termen mediu şi lung în vederea dezvoltării educaţiei vocațional/tehnice, printre care: restructurarea învăţămîntului vocaţional/tehnic pe două trepte - secundar şi postsecundar şi reconfigurarea reţelei de instituţii pînă în anul 2017; asigurarea formării profesionale în învăţământul vocaţional/tehnic bazată pe competenţe şi racordarea acesteia la cerinţele pieţii muncii, astfel încît angajarea în cîmpul muncii să crească cu 10% de la 50,6% în 2012 pentru absolvenţii colegiilor şi de la 50% în 2012 pentru absolvenţii școlilor profesionale; sporirea atractivităţii şi accesului la învăţămîntul vocaţional/tehnic, astfel încît numărul de elevi să crească cu 10% pînă în 2020; sporirea calităţii corpului profesoral, inclusiv prin modernizarea formării profesionale iniţiale şi continue a cadrelor didactice pentru învăţămîntul vocaţional/tehnic.

 

În baza prevederilor strategiei, sistemul de învățămînt secundar profesional și mediu de specialitate va fi reconceptualizat prin formarea unui sistem unic de formare profesională - învăţămîntul vocațional/tehnic. Învățămîntul vocațional/tehnic se va organiza pe două niveluri: învățămînt secundar vocațional/tehnic și învățămînt postsecundar vocațional/tehnic.

 

Modernizarea sistemului de învăţămînt vocațional/tehnic presupune şi reconfigurarea rețelei de instituții pentru a corespunde dezvoltării regionale şi sectoriale a economiei ţării şi sporirea calităţii educaţiei, în general, inclusiv prin ajustarea curriculumului, elaborarea standardelor ocupaţionale şi a Cadrului Naţional al Calificărilor, îmbunătăţirea calităţii cadrelor didactice, îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale, reformarea sistemului de evaluare a reuşitei elevilor.

 

Strategia prevede și modalităţi de creare a unui parteneriat eficient între sistemul învăţămîntului profesional şi sistemul economic prin consolidarea platformei de dialog dintre părţi la nivel naţional, regional şi local.

 

Pentru implementarea strategiei a fost aprobat un plan de acțiuni care prevede acţiunile preconizate pe termen mediu, indicatorii de performanţă, sursele de finanţare, termenele de executare şi responsabilii de realizare.

petitii