Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Recunoaşterea competențelor dobîndite în afara cadrului școlar și universitar
08/10/2012 - 14:08

În cadrul strategiei sale pentru crearea de locuri de muncă și creștere economică, Comisia Europeană a lansat o inițiativă pentru a impulsiona recunoașterea aptitudinilor și competențelor dobîndite în afara cadrului școlar și universitar. Propunerea Comisiei are drept scop sporirea posibilităților de angajare, în special pentru tinerii șomeri și persoanele cu puține calificări formale, cum ar fi lucrătorii în vîrstă și cei slab calificați. Propunerea urmărește, de asemenea, îmbunătățirea accesului la învățămîntul superior, în special al studenților adulți.

Prin recomandarea sa, Comisia îndeamnă statele membre să stabilească, pînă în 2015, sisteme naționale pentru validarea învățării non-formale și informale. Acest lucru ar permite cetățenilor să obțină o calificare integrală sau parțială pe baza aptitudinilor și competențelor dobîndite în afara educaţiei formale. În prezent, doar patru ţări (Finlanda, Franța, Luxemburg și Țările de Jos) dispun de sisteme cuprinzătoare pentru validarea învățării non-formale și informale.

„Obiectivul nostru este ca toți cetățenii să profite din plin de oportunitățile de învățare disponibile pentru a-și spori competențele și capacitatea de inserție profesională, la locul de muncă, prin intermediul grupurilor societății civile sau prin intermediul internetului” a declarat Androulla Vassiliou, comisarul pentru educație, cultură, multilingvism și tineret. „Într-o perioadă cu un nivel ridicat al șomajului și o creștere economică scăzută, este esențial ca Europa să dezvolte combinația adecvată de aptitudini și competențe pentru a stimula competitivitatea, prosperitatea și incluziunea socială.”
Propunerea Comisiei a fost elaborată în contextul inițiativelor Strategiei Europa 2020 „O agendă pentru noi competențe și locuri de muncă” și „Tineretul în mișcare”. Aceasta completează Cadrul european al calificărilor care promovează validarea educaţiei formale.
Propunerea Comisiei pentru noul program Erasmus pentru toți 2014-2020 prevede finanțare pentru toate sectoarele educaționale, inclusiv școli, învățămîntul pentru adulți, învățămîntul superior, educația și formarea profesionale, precum și învățarea non-formală și informală.

Etapele următoare
Propunerea Comisiei va fi discutată de Consiliu și urmează a fi adoptată de miniștrii educației și tineretului la 23/24 noiembrie curent.
Context
Învăţarea non-formală - are loc într-un mediu formal de educație și nu determină, în general, obținerea unei calificări sau diplome. De obicei, implică cursuri, ateliere, conferințe sau seminarii.
Învăţarea informal - se desfășoară într-o varietate de locuri precum la domiciliu, la locul de muncă, într-o asociație și prin interacțiunea zilnică între oameni; aceasta include învățarea limbilor străine, a normelor culturale și a manierelor.
În prezent, patru state membre dispun de sisteme cuprinzătoare pentru validarea învățării non formale și informale:
Franța: toate calificările, cu excepția profesiilor reglementate precum cele de medic, dentist, veterinar și arhitect, pot fi obținute prin validarea învățării non-formale și informale. Persoanele prezintă detalii cu privire la experiențele lor de învățare și aptitudinile/competențele dobîndite. Un juriu format din experți numiți de către ministerul de resort poate acorda o calificare totală sau parțială.
Luxemburg: există un sistem similar.
Țările de Jos: persoanele pot prezenta o descriere a experienței proprii unui furnizor recunoscut de „certificate de experiență” în scopul solicitării de locuri de muncă sau a recunoașterii formale de către o comisie de examinare.
Finlanda: legislația în materie de educație permite validarea experienței în mai multe domenii și la mai multe niveluri de educație.
Pentru mai multe informații privind Propunerea de Recomandare a Consiliului privind validarea învățării non-formale și informale, accesaţi site-ul Comisiei Europene
http://ec.europa.eu/education/news/20120905_en.htm

petitii