Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Bugetarea participativă în școli – un instrument eficient de implicare civică și democratică a elevilor în viața comunității școlare, pilotat în premieră în Republica Moldova
21/06/2023 - 16:44

Peste 2.000 de elevi implicați, zeci de profesori și manageri școlari instruiți și 8 proiecte inovaționale de infrastructură care, până în toamnă, vor deveni realitate în cinci licee din Nordul și Sudul țării – se numără printre rezultatele vizibile ale Programului „Bugetarea Participativă în Școli”, pilotat în anul școlar 2022-2023, de către Asociația Promo-LEX, în parteneriat cu Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral și Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

 

Scopul Programului este de a contribui la creșterea nivelului de participare civică a tinerilor și promovarea proceselor democratice prin implementarea instrumentului de bugetare participativă în instituțiile de învățământ.

 

Managerii, profesorii și elevii din cele cinci licee, care s-au aventurat în acest exercițiu inedit pentru Republica Moldova, și-au împărtășit experiențele, azi, în cadrul evenimentului de totalizare și evaluare a primei runde de pilotare a Programului.

 

Aceștia au vorbit despre cât de utilă și importantă a fost fiecare dintre activitățile în care au fost implicați, dar au recunoscut și dificultățile pe care le-au întâmpinat. Managerii instituțiilor au precizat că principala motivație de a participa la acest Program a fost dorința de a face auzită vocea elevilor și de a-i implica activ și democratic în luarea deciziilor de repartizare eficientă și responsabilă a unei părți din bugetul școlii pentru problemele pe care elevii le consideră prioritare.

 

În cadrul Programului, comunitățile școlare și mai ales elevii au fost instruiți în domeniul bugetării participative în școli, au beneficiat de asistență și ghidare în identificarea celor mai stringente probleme din școli, găsirea de soluții fezabile pentru rezolvarea lor, elaborarea de proiecte inovative și selectarea celor mai bune în cadrul unui veritabil exercițiu electoral, organizat și desfășurat tot de elevi.  

 

Cele 8 proiecte de infrastructură școlară care au fost selectate în cadrul Programului prevăd, între altele, amenajare de spații de recreere și de coworking pentru elevi, renovarea terenului sportiv, reînnoirea echipamentului audio și modernizarea spațiului de așteptare a autobusului școlar.

 

Proiectele urmează să fie implementate, până în toamnă, de către administrațiile liceelor, din bugete instituțiilor și co-finanțate de Asociația Promo-LEX, cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

 

Amintim că în prima rundă de pilotare a Programului „Bugetarea Participativă în Școli” au participat Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Comrat; Liceul Teoretic „Ion Creangă”, mun. Cahul; Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Edineț; Liceul Teoretic „Alexei Mateevici”, or. Dondușeni și Liceul Teoretic „Alexandr Pușkin”, or. Fălești.

 

Cele cinci instituții vor continua să implementeze de sine stătător mecanismul de bugetare participativă, în următorii ani. Iar Asociația Promo-LEX urmează să selecteze prin concurs alte cinci licee pentru a pilota cea de-a doua rundă a Programului în anul școlar 2023-2024.

 

Programul „Bugetarea Participativă în Școli” este implementat de Asociația Promo-LEX, cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Programul este implementat în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și CICDE - Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral în baza Memorandumului de colaborare semnat la 01.09.2022.

 

petitii