Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Educaţie incluzivă: practici de succes
29/02/2012 - 11:08
Consiliul de coordonare a reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi a dezvoltării educaţiei incluzive s-a întrunit marţi, 28 februarie în prima şedinţă din anul 2012, În incinta Centrului de zi „Speranţa” din Criuleni.

În cadrul şedinţei a fost aprobat Planul de activitate al consiliului pentru anul 2012, care prevede mai multe acţiuni:
• evaluarea implementării Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012;
• coordonarea ştiinţifico-didactică şi de formare continuă în domeniul educaţiei incluzive;
• mediatizarea implementării reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi dezvoltării educaţiei incluzive;
• monitorizarea situaţiei copiilor dezinstituţionalizaţi;
• dezvoltarea sistemului integrat de servicii sociale;
• dezvoltarea şi implementarea mecanismelor de asigurare financiară a proceselor de reintegrare/incluziune şcolară a copiilor cu cerinţe educative speciale;
• evaluarea activităţii serviciilor raionale de asistenţă psihopedagogică.

Membrii Consiliului de coordonare au analizat lista instituţiilor de tip rezidenţial, subordonate Ministerului Educaţiei şi propuse pentru reorganizare, în perioada anilor 2012-2015. Conform acesteia, în anul 2012 sînt planificate, pentru reorganizare, 7 instituţii de tip rezidenţial, în anul 2013 urmează să fie reorganizate 3 instituţii de tip rezidenţial, în 2014 – 6 instituţii, iar în 2015 vor fi reorganizate alte 6 instituţii rezidenţiale. Copiii dezinstituţionalizaţi vor fi reintegraţi în familiile biologice, plasaţi în servicii de tip familial (asistenţă parentală profesionistă, case de copii de tip familial etc.) şi reintegraţi în învăţămîntul secundar general.

Totodată, în şedinţă au fost analizate rezultatele pilotării educaţiei incluzive în instituţiile de învăţămînt preuniversitar din raioanele Criuleni, Dubăsari şi Orhei. Aceste raion au angajat deja cadre didactice de sprijin, au creat centre de resurse în educaţia incluzivă, au consolidat capacităţile umane şi instituţionale privind implementarea educaţiei incluzive. Un exemplu de succes este Serviciul Psihopedagogic şi de Asistenţă Educaţională al raionului Criuleni, obiectivul căruia este asistenţa psihopedagogică a copiilor, părinţilor şi a cadrelor didactice în rezolvarea problemelor care apar în procesul de dezvoltare a copiilor. Recent, un astfel de serviciu a fost instituit şi în raionul Dubăsari.

Cei prezenţi au vizitat serviciile adresate copiilor cu CES din or.Criuleni - Serviciul Psihopedagogic şi Asistenţă Educaţională; Centrul Regional pentru Tineri „UNIT”; Grădiniţa cu practici incluzive „Spicuşor”; Centrul de zi pentru copii cu cerinţe educative speciale „Speranţa”.

petitii