Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Tatiana Potîng: Şcoala primară va fi păstrată în fiecare localitate
02/01/2012 - 14:29

Ministerul Educaţiei a aprobat modificări la Instrucţiunea privind organizarea procesului educaţional şi aplicarea programelor curriculare pentru clasele I-IV în condiţiile activităţii simultane. Predarea simultană există în învăţământ de mai mulţi ani. În acest domeniu, în multe ţări ale lumii, s-a acumulat o experienţă bogată.

Potrivit viceministrului educaţiei, Tatiana Potîng, necesitatea revizuirii instrucţiunii date este condiţionată de schimbările operate în planurile de învăţămînt, cu referinţă la lista disciplinelor de studii în clasele I-IV şi vine ca o soluţie la solicitările pedagogilor privind necesitatea unui document reglator pentru organizarea procesului educaţional în condiţiile activităţii simultane, racordat la cadrul curricular actual.

Viceministrul a menţionat că deschiderea claselor simultane este dictată de condiţiile demografice actuale şi de necesitatea de a păstra şcoala primară în localităţile cu un număr mic de populaţie. În Republica Moldova, în majoritatea raioanelor există necesitatea de a organiza clase cu predarea în regim simultan. Numărul mic de locuitori determină şi numărul mic de copii cu vârstă şcolară. Clase cu învăţământ simultan funcţionează, în special, la nivelul învăţământului primar.

Potrivit documentului, predarea simultană în învăţămîntul primar constituie lucru concomitent cu două, trei sau patru clase, în funcţie de numărul elevilor. Cu toate acestea, cadrele didactice trebuie să ţină seama de specificul fiecărei clase. În cadrul predării simultane se împletesc două categorii de activităţi, lucrul direct cu o clasă de elevi şi activitatea independentă. Alternarea acestora reprezintă specificul muncii simultane. Acest specific se manifestă în alcătuirea orarului, în proiectarea de lungă durată şi zilnică.

Cadrele didactice care lucrează în condiţii de predare simultană la mai multe clase sunt obligate să parcurgă curriculumul şcolar la fiecare disciplină şi la fiecare clasă. Deşi lucrează cu mai puţini copii, învăţătorul predă în condiţii simultane depune eforturi mai mari în conceperea lecţiilor, în pregătirea lor, în conducerea procesului de predare-învăţare-evaluare.

Instrucţiunea dată prevede că specificul muncii în astfel de clase constă în alternarea activităţii directe cu elevii unei clase cu activitatea individuală a elevilor celeilalte clase şi în faptul că timpul rezervat realizării sarcinilor didactice este acelaşi ca în cadrul activităţii cu o singură clasă.

Clasele cu predare simultană se instituie în condiţiile unui număr mic de copii, în cazul cînd în 2 clase contingentul de elevi nu depăşeşte 25, în 3 clase - 13 elevi, în 4 clase - 9. Cele mai frecvente sînt situaţiile cînd învăţătorul lucrează cu două clase; în unităţile şcolare cu un singur post se lucrează simultan cu toate cele 4 clase - situaţie întîlnită mult mai rar.

Actualmente, sînt înregistrate 609 de astfel de clase în 315 şcoli din republică, în care învaţă 8610 elevi din clasele I-IV.

petitii