Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Dezbateri pe marginea proiectului Regulamentului cu privire la evaluarea, selectarea şi achiziţia manualelor pentru învăţământul general
15/12/2016 - 17:48

Astăzi, în cadrul unei ședințe extinse, a fost pus în dezbatere proiectul Regulamentului cu privire la evaluarea, selectarea şi achiziţia manualelor pentru învăţământul general. Evenimentul a reunit factori de decizie, specialiști în domeniu, reprezentanți ai editurilor din Republica Moldova.

 

În cadrul discuțiilor, viceministrul educației Elena Cernei a subliniat necesitatea modificării actualului cadru normativ pentru a asigura punerea în aplicare a prevederilor art. 41 al Codului educației, dar și cu scopul de a îmbunătăți modul de evaluare și selectare a manualelor.

”Manualul şcolar este un instrument de lucru al elevului, influențând direct procesul de învățare. Unii părinți sau unele cadre didactice au obiecții față de conținutul anumitor manuale, apelând la cele de alternativă. Însă nu orice carte este un manual, deoarece fiecare manual trebuie să fie elaborat în conform cerințelor curriculumului şcolar. Noul document va reglementa clar procesul de evaluare, selectare și achiziție a manualelor școlare, inclusiv a celor de alternativă. Ministerul Educației este interesat să asigure elevii cu manuale de calitate”, a spus Elena Cernei.

 

Gheorghe Gârneț, director al Fondului Special pentru Manuale, a menționat că proiectul Regulamentului conține mai multe noutăți, precum situațiile în care se inițiază concursul pentru elaborarea, evaluarea şi achiziţia ofertelor de manuale şcolare, modul de evaluare, contestarea evaluării etc. ”Propunem ca evaluarea componentei privind calitatea ofertei de manuale să se facă în baza respectării criteriilor eliminatorii – conformitatea cu curriculum şcolar şi caracterul nediscriminatoriu. Dacă unul dintre criteriile eliminatorii este încălcat, proiectul de manual şcolar nu mai participă la etapele ulterioare ale sesiunii de evaluare. Evaluarea metodico-ştiinţifică a proiectelor de manuale se va face după a anumite criterii generale de calitate, printre care se numără corectitudinea ştiinţifică și lingvistică a proiectului de manual, organizarea și relevanţa didactică a conţinuturilor, orientarea metodologică.”

 

Gheorghe Prini, director al editurii ”Știința”, președinte al Uniunii Editorilor din Republica Moldova, a apreciat proiectul documentului ca fiind foarte util, pentru că stabilește care sunt regulile de participare la concursul pentru elaborarea manualelor școlare. ”Desfășurarea studiului de evaluare a vivacității manualelor, criteriile de evaluare, dar și modalitatea de contestare a rezultatelor evaluării sunt aspecte esențiale”, a subliniat sursa citată.

 

 

La momentul actual, pentru elevii din în învățământul general sunt editate 264 de titluri de manuale (clasele I-XII).

petitii